scapaflow

Scapa Flow

Tourist info

25 april
img_3968.jpgOpgehaald door Leonard om een uur of twee, ingeladen, en binnen een uur waren we in IJmuiden, aan de Felison Terminal waar de Princess Seaways was afgemeerd. In de druilerige regen Oscar (met Ron) en Arjen ontmoet bij de incheckpoort. Wat later kwam Edwin, te laat omdat hij liever met het pontje naar Velsen-Noord ging ;-)
Eerst de kamers ingeruimd (nou ja, je kon één kleine tas pp kwijt), en toen een lekkere beugel gedronken (of twee, of drie...) in de Compass bar. Daarna een slechte hap gegeten in het restaurant, en vervolgens zijn we om half tien al gaan slapen.

26 april
Aangekomen in Newcastle en met een klein uurtje vertraging uitgescheept. Ergens in een local farm house / theehuis gelunched en toen doorgereden richting Dunkeld. Omdat we zo vroeg waren Ingvild opgepikt en doorgereden naar Aberfeldy zodat we de Aberfeldy distillery konden bezoeken en een rondleiding inclusief een drankje kregen.
Daarna ingechecked in de Royal Dunkeld Hotel. Na wat opfrissen weer naar buiten naar The Taybank, een bar aan de rivier Tay, met een gezellige sfeer. Lekker gegeten, en toen gingen er een boel luitjes musiceren. Gewoon met elkaar; een aantal violen, gitaar, soms zong er iemand, piano, en Ingvild speelde lekker mee op de fluit (of Ron op de gitaar).

27 april
Rustig opgestaan en ontbeten. Vervolgens de middeleeuwse kerk van Dunkeld bekeken (Dunkeld Cathedral). Onderweg naar het noorden een tussenstop gemaakt bij Blair Castle (zie hier folder). Voor L5,25 een aantal kamers in originele staat bekeken. Elke kamer had een 'eigen gids', die haar verhaal afstak.

Aangekomen in Thurso
Hotel.

28 april
's Ochtends eerst alle bagage én Winnie en Marieke in de auto's gepropt en naar de haven gereden. Daar uitgezocht dat alle bagage aan het begin van de pier in bagage-karretjes achtergelaten moest worden, en daarna parkeerden we alle auto's à £10,- per week op de parkeerplaats, liepen terug naar de boot om onze kaartjes op te halen en netjes op tijd vertrok de boot.
img_4075.jpgOnderweg kwamen we nog langs de UK's hoogste vrijstaande rots: the Old Man of Hoy (137m, devone zandsteen).
Aangekomen in Stromness zagen we vanuit de boot de Karin al liggen, op loopafstand. Met de bagage-karretjes erheen gereden, en ingescheept. Op de boot kennis gemaakt met John en Alan. De laatste zal deze week oa. voor ons koken. De boot heeft een gezellige kajuit, vanwaar je naar

29 april
Alan had women-problems, en kwam niet opdagen, dus werd John opgetrommeld. Een beetje later vertrokken dus. Als eerste gingen we naar de Karlsruhe II. Niet zo'n denderend zicht maar veel leven en goed zichtbare guns. John maakt voor ons een lekkere kaas/lente-ui sandwiches. De middagduik was bij een dubbel-wrak: de F2 en de YC21. De laatste zonk bij het naar boven halen van afweergeschut van de F2. En daarna de lunch met pasta met kip en kaas.
Terug in Stromness nog lekkere Fish (of Scrimps) and Chips bij een kar in de haven gehaald. Avondeten deden we simpel, alleen een Courgette-aardappelsoepje met brood in de Ferry Inn. Daarna nog lekker blijven hangen om de local band (zanger met gitaar/mondharmonica, drummer en vrouw op de electrische bas) covers van oude nummers te horen zingen.

30 april
Vandaag was Ron jarig, maar we hebben er niets aan gedaan tot het avondeten. Dus eerst lekker gedoken op de Cöln II. Allen had een aardappel/wortelsoepje in elkaar gedraaid met eiersandwiches en ham-cheddarsandwiches om weer lekker op te warmen.
Toen naar Lyness op Hoy gevaren om het museum te bezoeken. We moesten om twee uur terug zijn omdat er dan een veerboot aan zou leggen. Maar John had vijf à tien minuten eerder bedoeld dus Ed en Leo stonden aan een lege kade.
Daarna doken we op de V83, en gingen we terug naar Stromness. Op de terugweg nog een lekkere zalmpasta gegeten.
Na wat boodschappen (Duikshop, coop) en bieren in de Ferry bar (Stromness Hotel), werd er thuis hamburger gebakken door Ed, en kadootjes gegeven aan Ron. Na een stuk van de video van John gekeken te hebben ging iedereen slapen.

1 mei
Vandaag liep wat anders als gepland: Ro kreeg tijdens het zeehondensnorkelen een telefoontje dat het niet goed ging met haar oma. Dus ipv de volgende haven gaan we terug naar Stromness zodat Ro morgen via Kirkwell en Aberdeen terug naar Nederland kan.
Maar eerst doken we op een diep visserswrak, de James Barre. Ik kon zeer slecht klaren dus Ron en ik hebben vanaf de shotline de boeg kunnen ronden en terug kunnen zwemmen en toen was de no-decompessiontime op.
img_4174.jpgToen liet John de boot rustig richting zeehonden varen, en Arjen en Winnie zijn er tussen gaan snorkelen. Allen had daarna zijn sandwiches en een potatoe soep om weer op te warmen.
De middagduik was bij de Karlsruhe II, met veel beter zicht dan de vorige keer! Arjen dacht:"Dit wrak ken ik al", dus die is een net vol Scallops gaan verzamelen. Als lunch kregen we aardappelpuree met worstjes en jus/saus. Daarna zijn we teruggegaan, en lekker op een terras bier gedronken.
Avondeten was de door Arjen verzamelde Scallops met Chardonnay met wraps en salade.

2 mei
Ronella ging tijdens het ontbijt al van boord, om de bus naar Kirkwell, het vliegtuig naar Aberdeen en het vliegtuig naar Amsterdam te halen. Alwaar haar vader haar zou oppikken. Dikke kus voor Ro.
's Ochtends op de Kronprinz Wilhelm gedoken. Daarna kregen we de keuze tussen een Blockship, een scenic dive of een vrij recent wrak waarna we de duik konden afronden met een 'bottle run': struinen over de bodem op zoek naar borden, flessen, bestek en dergelijke. Het werd de laatste, en na het bekijken van de houten Mara werd de bodem afgeschuimd. Oscar had een aantal glazen flesjes en scherven van aardewerk met een productiedatum van 18xx. Marieke vond een zilveren lepel en vork met zilvermerkjes en het merk Dixon.
Omdat we erg vroeg uit waren, stelde John voor nog een driftduikje bij Hoxa Head te doen. Hard langs grote rotsblokken gedreven, die dicht begroeid met Kelp waren.
's Avonds aangelegd bij het eiland Burray en een lekkere wandeling door het dorp gemaakt. In het locale hotel lekker gegeten (bv Catch of the day (Tonijn), Schotse Zalm of ander barfood.)

3 mei
Vandaag op tijd vertrokken van Burray om een diep duikje op de Dresden te maken. Vervolgens naar Moaness op Hoy gevaren, om te wachten op laagwater. Als lunch had Allen twee bakken sandwiches en een pittige tomatensoep. Een aantal zijn lekker over Hoy gaan wandelen. Om een uur of één wilde John vertrekken, en toen zaten we vast. Te laag water. En aangezien John de boot niet los kreeg, misten we de getijde-duik op de Tabarka (en het geplande rondritje met een busje van een vriend van John over het eiland langs verschillende oudheden).
Na wat overleg zijn we een duik op de Brummer gaan maken. Erg gaaf, je kon vrij simpel een beetje het wrak in... Daarna lekker rijst met kip/kerrie gegeten, en een lekker koud biertje.
Terug in Stromness de gevangen St. Jacobsschelpen schoongemaakt, en een lekker biertje gaan drinken in de 'The Flatty Bar'. Daar kwam John ons nog even gezelschap houden. Toen lekker de door Arjen klaargemaakte Coquilles met pasta gegeten, met wat rode en witte wijn, en na veel gediscussieer over van alles zij we lekker naar bed gegaan. Sommigen hebben nog wat na-gewhiskeyd/wijnd met John.

4 mei
Laatste dag duiken! En het weer werd minder, het sneeuwde vanmorgen licht. De eerste duik was weer op de Brummer, omdat het wrak iedereen goed bevallen was. Meer golfslag dan de afgelopen dagen, maar de watertemperatuur was hetzelfde. Helaas verloor Leo zijn fles twee seconden uit het oog, met als gevolg dat deze een devastating smak op het dek maakte. Met als gevolg dat twee slangen afscheurden, en z'n eerste trap een tik kreeg. Ff geen duikje voor Leo...
Na de duik kregen we een verwarmend uien/aardappelsoepje, vergezeld van pizza-puntjes en sandwiches van Allen. Het middag duikje ws de F2 & YC21, met veel beter zicht dan de vorige keer.
Op de terugweg een Shepards-pie (gehakt met aardappelpuree) gegeten, en toen werd het tijd om op te ruimen.
Terug in de haven alles gespoeld, en toen had Winnie contact gelegd met luitjes van de Wylde Swan, een twee-mast Schoener uit Mokkum. Zij hadden een Bannerzeiltje in het water laten vallen en vroegen of wij die op konden duiken. Uiteindelijk heeft Arjen z'n pak weer aangetrokken, en via een rubberbootje van de Swan is hij erin gedoken om het zeiltje weer boven te krijgen. Arjen heeft er een Wilde Swan Witte Wijn en een sailor-trainee T-shirt mee verdiend!
Daarna hebben een aantal nog het museum met een bezoek vereerd (met kunst van ) en lekker een biertje gedronken in de Flatty bar (samen met de bemanning van de Wylde Swan. En na het inpakken van de duikspullen (en deze in de bagagekarretjes van de veerboot laden) zijn we uit eten gegaan naar de Hamnavoe, een restaurant in Stromness met een nette bediening en lekkere gerechten (Ik had Mackerel en Haddock met Crab).

5 mei
Iedereen op tijd op, en om acht uur duwden we de bagagekarretjes naar de veerboot, de MV Hamnavoe. David iets later want hij kon zijn (huur)autosleutels niet vinden...
Gebeld met het verhuurbedrijf, maar pas als hij bij zijn auto stond, konden ze hem helpen. Gelukkig bedacht hij op de boot dat hij het zijvakje van zijn duiktas nog niet bekeken had, en aan de wal in Scrapster vond hij inderdaad zijn sleutel terug!
En besloten we dat we gezellig met zijn allen tot Inverness zouden rijden, inclusief Marieke en mijzelf, voordat we zouden opsplitsen naar trein, richting Edinburgh, en richting Aberdeen. De Glen Morangie distillery was helaas dicht, dus reden we door naar het centrum van Inverness om te lunchen in een pub (Cowbo, Veggie en andere burgers met frites). Hier zouden we op de trein springen, maar er bleek nog wel plek voor één persoon in twee auto's te zijn, en zo konden we geheel meerijden naar Aberdeen. David ging in zij eentje via Dalguise naar Edinburg, en morgenochtend vloog hij naar Nederland.
In Elgin nog whiskeydistillery van Glen Moray bezocht en een aantal whiskeys geproefd. Toen doorgereden naar Aberdeen, ingechecked in het Caledonian Hotel, lekker gedouched en toen de vrienden van Arjen (Graham, zijn finse vriendin Laura, en collega uit london Miranda) ontmoet en naar The Grill gegaan, een pub die ook veel whiskies had (en een boek waar je uit wel 500 soorten kon kiezen) naar een indiaas restaurant gegaan en heerlijk gegeten. Ik had een Seafood thalia met een vijftal gerechten en nan-brood, vergezeld van indiaas bier. Toen nog een biertje gaan drinken (de helft is al richting hotel gegaan) tot een uur of één. Tokio bitter van 18,9% geproefd en Hardcore I.P.A. gedronken.

Sms-je ontvangen van Mark:
23:49u, 2695 gr, Varafa Mara Moonen geboren; ik ben oom!
Daarna heerlijk geslapen ;-)

6 mei
Op Arjen en Winnie na, een licht ontbijtje genoten in de Archibald Simpson, een grand cafe op de hoek van Union en King street. Daarna afscheid genomen van iedereen en toen zijn Marieke en ik Aberdeen gaan verkennen. Een lange wandeling gemaakt via Castlestreet en de haven naar dee-village. Een vissersdorpje? Met hele kleine huisjes. Toen via het havenhoofd en de boulevard teruggewandeld richting het centrum, en toen doorgewandeld en Old Aberdeen en de University (en zijn oude Kings College) bekeken. Daar in een Bar wat gedronken, en weer teruggewandeld naar het hotel, en de bus genomen naar het vliegveld. Ik via London naar Amsterdam; Marieke via Amsterdam naar Stockholm.
En de rest reed naar Edinburg (whisky-proeverij gemist :-( ), en morgen naar Newcastle, waar zij 's avonds op de boot gaan.

End of a successfull story

Links: http://www.divernet.com/wrecks/159269/scapa_flow_in_3d.html

http://www.scapamap.org/index.php

This article comes from @ H E R T Z 1
http://www.robertmoonen.nl

The URL for this story is:
http://www.robertmoonen.nl/modules/content/index.php?id=136